Crisiscommunicatie

Een zedenzaak, een gerucht over besmet voedsel, het vrijkomen van gevaarlijke stoffen, een omvangrijke fraude… Als u met een crisis te maken krijgt, weten pers, publiek en politiek dat door sociale media vaak binnen enkele minuten. Vrijwel even snel verwachten zij de juiste reactie. Weet u wat u moet doen?

Van onrust naar vertrouwen

Een crisis kondigt zich zelden van te voren aan, maar kan uw organisatie wel binnen een handomdraai ontwrichten. Omwonenden of klanten hebben direct vragen, uw medewerkers zijn geschrokken en de media staan op de stoep. De impact is groot en u wilt het juiste doen, de juiste woorden vinden. Aandacht voor de relatie met getroffenen en andere doelgroepen is cruciaal. Met goede communicatie kunt u schade en onrust beperken en het vertrouwen in uw organisatie herstellen. 

Hulp: voor, tijdens en na een crisis

In de voorbereiding op mogelijke incidenten help ik u bijvoorbeeld bij het opstellen van een crisiscommunicatieplan. En ik verzorg trainingen en oefeningen voor management en medewerkers. Tijdens een acute crisis sta ik u met raad en daad bij. Of ik geef u een second opinion als tegenspreker. Ook in de fase na de crisis, die vaak langer duurt dan u denkt, kunt u rekenen op mijn hulp.

Partijen verbinden

Door mijn brede ervaring binnen bedrijfsleven en overheid spreek ik in beide sectoren de juiste taal. Ik kan ze snel en trefzeker met elkaar verbinden. Dat is belangrijk, omdat beide elkaar in een crisis nodig hebben. Ik weet om te gaan met veiligheids- en hulpdiensten, Openbaar Ministerie, onderzoekscommissies en andere organisaties waarmee u in een crisis te maken kunt hebben. 

Van A tot Z 

Indien nodig werk ik samen met een aantal partners, bijvoorbeeld op het gebied van omgevings- en issueanalyses, simulaties en nazorg. Ook kan ik putten uit een netwerk van extra adviseurs en trainers.

Heeft u acuut hulp nodig? U kunt me altijd bellen, op 06-14658636.

Ina Strating, expert nazorg en crisiscommunicatie, Buro Communicatiezorg

“Ilse is een ijzersterke professional in crisiscommunicatie en -management: scherp, zakelijk, no-nonsense en to-the-point. Ik heb tot heden een paar maal met Ilse mogen werken, en hoop dat in de toekomst vaker te doen. Om van te leren. En ook om het vak crisiscommunicatie verder te brengen.”