“Ik wil geen hol geblaat”

Een creatief bureau wil meer gaan communiceren. Maar het bureau is bescheiden en wil geen borstklopperij. Kun je dan eigenlijk je communicatie wel echt oppakken?

Toch maar stil blijven?

Onlangs had ik een lang gesprek met een MT-lid van een bureau in de creatieve sector om te sparren over hun communicatie. Een mooi bureau vond ik het: mooie projecten, een goed verhaal, loopt voorop in een aantal ontwikkelingen en zoekt aansluiting op de leefomgeving. Het is ook een bescheiden bureau. Want het wil wel meer gaan communiceren, maar “zit de buitenwereld nou wel op onze communicatie te wachten” en “ik wil wel communiceren maar ik wil geen hol geblaat”. Dus misschien dan toch maar niet communiceren?

Vakmanschap en enthousiasme

Ja, zeker wel! Het bureau heeft allerlei mooie zaken in handen die het door communicatie prima naar voren zou kunnen brengen. Niet door zich op de borst te kloppen en platte marketing te bedrijven. Maar wat wél goed kan is communiceren vanuit de inhoud, het vakmanschap en het enthousiasme van de medewerkers. Op zoek naar echte verbinding met de buitenwereld. Om een voorbeeld te noemen: die verbinding kun je goed zoeken met sociale media. Maak gebruik van alle creatievelingen in huis en breng prachtig werk van de tekentafel naar Twitter. Gebruik de kennis van alle collega’s om online het gesprek aan te gaan met die buitenwereld. Daar kan mooi contact uit ontstaan met potentiële opdrachtgevers, gebruikers van hun panden, de omgeving en vakjournalisten. Echte communicatie dus, geen ‘hol geblaat’.